Jag gillar surfskipaddling!

Därför gillar jag surfskipaddling så mycket :-) 

  • Härliga naturupplevelser
  • Bra träning för styrka och kondition
  • Kan utövas överallt (sjöar, floder, skärgård och hav)
  • Spänning och äventyr
  • För att bli duktig krävs både mod, styrka, uthållighet och teknik
  • Uppmuntrar en hälsosam livsstil
  • Kan utövas av alla (man, kvinna, gammal, ung, nybörjare, motionär, elit)
  • Tävlingsmöjligheter för alla
  • Kan utövas året om (naturligtvis lite besvärligt om det är is på ditt paddelvatten :-)


Att surfskin dessutom är en säker farkost gör inte saken sämre.

Ju mer jag paddlar surfski ju mer gillar jag det!

Vilka är nackdelarna då? - En nackdel (som för många även uppfattas som en fördel :-) är att det till viss del är en materialsport.
  • Du måste ha en bra surfski som passar din kapacitet och de förhållanden den skall paddlas i. Dessutom ju lättare desto dyrare. Men i ärlighetens namn så hänger det mesta på den som paddlar farkosten (om den håller en hyfsad nivå). Här hittar du mer info. www.sportkajaker.se
  • Utöver en bra surfski behöver du en lätt vingpaddel, en flytväst, en leash (fångrem) för surfskin och paddeln (leasharna är speciellt viktiga då du paddlar i hårt väder och på öppet vatten)
  • Varma paddelkläder. På högsommaren räcker det med badkläder, annars ett par neoprenkortbyxor, neoprenskor och vindbyxor-/jacka. På vår, höst, vinter behövs heltäckade neoprenkläder eller en torrdräkt samt neoprenhandskar och ev paddelhandskar (poggies). Jag själv använder en torrdräkt av märket Ursuit MPS. Du kan läsa mer om den här.




Bilderna här är tagna ute på Stora Värtan utanför Stockholm i slutet av december 2013. Du behöver alltså inte åka så långt for att få upplevelser i världsklass :-)


Hör gärna av dig till mig om du har frågor, klicka här.