För liten paddel = bra!



Paddlade för någon dag sedan t/r Freestylehoppen vid Bosön på Lidingö. En tur på 5 km i vardera riktning. Dagen till ära hade jag utrustat mig med en Knysna Swing Jr paddel. Detta är den minsta paddeln i sportkajaker.se’s sortiment. Då jag är en relativt stor person (som gillar lite större paddlar) var min förutfattade mening att detta var en paddel som inte alls var lämplig för mig. Men vartefter tiden gick gillade jag den mer och mer. För lite mer seriös träning och tävling lämpar den sig sannolikt bäst för juniorer och damer (används f.ö. av surfski världsmästarinnan Michelle Eray), men för rekreationspaddling och träning är den ett klart alternativ även för lite större personer. De här fördelarna ser jag med en ”för liten paddel”:
- skonsam för handleder, armar och axlar
- smidig att paddla med i stark motvind
- tvingar mig att använda rätt teknik
- får mig att öka paddelfrekvensen (då jag normalt tar lite för långa, tunga drag)
- behaglig att paddla långa distanser med tung kajak
Alltså - en ”för liten paddel” bör ingå i samtliga paddlares ”arsenal” ;-). För att läsa paddeltester, klicka här.