Jag planerar att genomföra paddlingen med en surfski Mazu Fitness 575 med diverse anpassningar som tex. 2 st packutrymmen. Den beräknas komma sista veckan i april och då blir det lite arbete med den. Då det var länge sedan jag campade senast måste jag i stort uppdatera all campingutrustning, både för att passa endast en person och minska vikten. Har en lista som prickas av och jag vill ha alla större inköp gjorda under april.
Surfski-paddlarnas Blå Band (SBB) - Förberedelser
Jag planerar att genomföra paddlingen med en surfski Mazu Fitness 575 med diverse anpassningar som tex. 2 st packutrymmen. Den beräknas komma sista veckan i april och då blir det lite arbete med den. Då det var länge sedan jag campade senast måste jag i stort uppdatera all campingutrustning, både för att passa endast en person och minska vikten. Har en lista som prickas av och jag vill ha alla större inköp gjorda under april.
Inställd 2021 - Stockholm Surfski Hot Spot Challenge 2021 (21/8)
Tävlingen är inställd 2021
==========
Antag utmaningen och kör Stockholms häftigaste paddelrace!
Lördagen den 21:a augusti kör vi tredje upplagan av Stockholm Surfski Hot Spot Challenge.
Ett motionslopp över ca 35 km i Stockholms innerskärgård med stundtals utmanande förhållanden med svall från tung trafik, fritidsbåtar och vid starka vindar bra sjö på Askrikefjärden och Stora Värtan.
Ursprungligen var detta en tävling enbart för surfski men då det sedan 2020 är en deltävling i Stockholmscupen är tävlingen nu öppen för alla typer av kanoter/kajaker inklusive K2:or (enligt Stockholmscupens regler, se www.kanot.se).
-Distans ca 35 km (34,64 km enligt gps-spår).
-Godkänd båttyp är enmans kanot/kajak (SS1/K1) och dubbel (SS2/K2).
-Tre tävlingsklasser * Herr SS1/K1, * Dam SS1/K1, * Dubbel, en gemensam klass för herr/dam/mix.
-Efter målgång bjuder vi på enklare förtäring och dryck. Klockan 14.30 är det resultatgenomgång/prisutdelning. För att deltaga rekommenderar vi att du kan hålla en snittfart på minst ca 8,0 km/h för distansen. Hela evenemanget avslutas kl 15.00.
-Faciliteterna vid start/mål är obefintliga så ombyte, bad etc. sker i det fria (för trängande toalettbesök får man uppsöka buske eller tala vänligt med någon restaurang i Djursholms Centrum).
-Anmälan görs enklast genom att skicka mail till info@sportkajaker.se Inga anmälningsavgifter.
-Tävlingen kommer att genomföras i enlighet med FHM rekommendationer gällande Covid-19 vilket samtliga deltagare förbinder sig att följa.
-Startlinjen är en tänkt linje mellan den yttersta stenen i vattnet syd Aludden (ost pontonbryggan) och den sydligaste synliga stenen i vattnet i viken mot land (väst pontonbryggan). De startande skall före start vara placerade i vattnet norr om startlinjen (dvs mellan startlinjen och land).
-Startprocedur, starten går ca kl 10.00. Ca tre minuter före start ges kommandot "Tre minuter till start" då skall samtliga paddla in och placera sig bakom startlinjen. Ca en minut före start ges kommandot "En minut till start". Då alla startande ligger bakom startlinjen och ej placerad med någon del av sin kanot framför tävlingsledarens surfskis förskepp, oberoende av tid, ges kommandot "Kör". Tjuvstart bestraffas ovillkorligen med 1 minuts tidstillägg och utdöms av tävlingsledningen utan möjlighet att överklaga.
-Banan går enligt kartbilden i inbjudan, motsolsvarv runt Lidingö dvs söderut mot Lidingöbron efter start. Därefter fritt vägval runt Lidingö, Askrikefjärden och norrut på Stora Värtan. Obligatorisk rundning motsols av en av de gula bojarna (valfri boj) långt inne i Hägernäsviken i höjd med Täby Sjöflygklubb (där höghusbebyggelsen slutar). Efter rundningen paddla söderut mellan Hägernäs-/Viggbyholmslandet i väst och Tornön i ost. Därefter fortsätt söderut på öppnare vatten (Stora Värtan), ta sikte något öster om en stor skorsten (den största, Värtaverken) som syns över Lidingölandet (ej vattentornet på Lidingö eller Kaknästornet, då siktar du för långt österut). Obligatoriskt att passera öster om samtliga öar och kobbar (Råholmen, Skraggen, Limpholmen, Limpan) som ligger syd/väst om färdriktningen. Då du passerat sydost om den sista kobben (Limpan) ser du början på sundet mellan Lidingö i öst och Djursholmslandet i väst. Du ser en fyr tydligt i väst på Djursholmslandet och ytterligare en fyr mer söderut i väst (Aludden, söder om denna fyr är målet). Nu ser du även bensinmacken/cafeet som ligger söder om målgångsviken, dvs i viken där starten gick.
-Deltagarna får före start en nummerskylt vilken skall sättas på avsett fäste på akterdäcket eller tejpas på förskeppets högra sida.
-Obs! De flesta grundområden längs banan är markerade med farledsprickar. Vissa har grund som även kan skada en kanot, därför bör du studera ett sjökort före racet (finns tex. på eniro.se).
Sponsor för priser, förtäring och dryck efter målgång är www.sportkajaker.se
Länk till 2020 års tävlingsrapport och bilder
Länk till 2019 års tävlingsrapport och bilder
De som under åren genomfört loppet, paddlat surfski (SS1) och K1 och klarat "Medaljtid" blir hedrade i vår eget "Hall of Fame" och vinner - "Stor ära och berömmelse och blir för evigt ihågkomna"
* 2020 års tävling
* 2019 års tävling
Bakgrunden till "Surfski-paddlarnas Blå Band" (SBB)
Jag funderade i julhelgen över planeringen för mitt paddelår 2021. Då jag gillar att paddla långt tittade jag på lite olika utmaningar. Att paddla runt hela Sveriges kust med surfski vore häftigt.
Sagt och gjort, jag kontaktade "Havspaddlarnas Blå Band" om det var ok att köra HBB med en surfski-kajak. Först blev svaret ja sedan fick jag ett mail att grundaren Jim Danielsson (idag 86 år) inte alls ville ha surfski som godkänd kajaktyp. Ett extra jurysammanträde inkallades och jag fick beskedet att surfski ej är/blir godkänd kajaktyp för HBB.
Detta är som de flesta inser helt ologiskt då surfski just är anpassad att säkert och snabbt paddlas utefter våra kuster och öppet hav. Nu är det dock ett definitivt beslut och det är bara att gilla läget. (Dessutom är det sedan tidigare beslutat att dubbelkajak ej heller är tillåtet, vilket även det känns som en onödig begränsning.)
Finns intresse kommer jag att starta ett liknande koncept som HBB. Idéen är att "Surfski-paddlarnas Blå Band" (SBB) skall kunna genomföras i två huvudklasser:
•SBB-Non stop
*SS1 - Enmans surfski-kajak (Solo)
*SS2/K2 - Valfri dubbelkajak (Duo)
Fulla distansen från Svinesund (Norska gränsen) till Haparanda (Finska gränsen) vid en oavbruten paddling med regler identiska med HBB.
•SBB-Etapper
*SS1 - Enmans surfski-kajak (Solo)
*SS2/K2 - Valfri dubbelkajak (Duo)
Den fulla distansen uppdelad på tre etapper vid valfria tidpunkter. Regler i övrigt identiska med HBB. Preliminär etappindelning:
-Etapp 2. Karlskrona - Norrsundet (norr Gävle)
-Etapp 3. Norrsundet - Haparanda.
Rekommenderade taggar för dessa paddlingar är: #surfskipaddlarnasblåband #sverigepaddling #surfski samt om man önskar #havspaddling #kustpaddling
#surfski_freerider
För de som vill paddla helt fritt utan regler finns ett forum där man kan sprida information om planerade och genomförda paddlingar kring Sveriges kuster. Inläggen publiceras av besökarna själva på facebook-sidan "Surfski-paddlarnas Blå Band". Ingen "officiell registrering" sker vid denna typ av paddling.
SBB-konceptet håller nu på att finslipas och ett slutligt upplägg kommer att presenteras senare. Komplett information kommer att finnas på: https://surfskipaddlarna.blogspot.com
/Hans Stén
#surfskipaddlarnasblåband #sverigepaddling #surfski
Surfski Mazu 55
Lätt och snabb, perfekt för rekreation och motionspaddling.
Pris nu 19.900 kr. Vi har öppet hela sommaren, ring eller skriv och boka tid.
För mer information www.sportkajaker.se
Tankar om stabilitet vid surfski-paddling
Förutsättningarna har varierat mellan 20 m/s vind och tremetersvågor på havet, "Åreforsen" i ÅEC till stiltje på insjöar. Har vid dessa tillfällen paddlat en mängd olika surfskifabrikat/-modeller och olika typer av paddlar, det är bakgrunden.
För att detta inte skall bli en lång uppsats tar jag nu kortversionen med de mest grundläggande faktorerna.
VATTNET
Gällande stabilitet är det väldigt stor skillnad att paddla på platt/lugnt vatten jämfört mot i vågor. Jag har inga problem att hantera den mest ranka elitsurfskin på platt vatten men har stora problem i jobbig sjö.
Jobbig sjö för mig är typ brytande sidvågor, stora oregelbundna dyningar/vågor/motorbåtssvall som kommer från olika håll, kraftig spegelsjö från land etc. Regelbundna vågor som kommer rakt framifrån eller rakt bakifrån är normalt inga större problem. Långa vågor/dyningar är som regel enklare att hantera än kortare (krabbare) vågor.
Forspaddling som tex. vid Åre Extreme Challenge är ett kapitel för sig men får nog också betraktas som "jobbig sjö" där vågorna/strömmarna stundtals kommer från en mängd olika håll :-). Start från strand i stora vågor ställer också krav på bra balans och teknik.
SURFSKIN
Bredd: En bred surfski är som huvudregel mer stabil än en smalare. Grovt brukar jag dela in surfskis i tre grupper: Breda/stadiga ca 56-50 cm, Medel/intermediate ca 49-45 cm, Elit ca 44-42 cm. Sedan beror det på var bredden sitter, ovan eller under vattenlinjen samt skrovformen.
Skrovform: Grovt finns det Rundformade skrov och U-formade/plattare skrov. Som regel är ett Rundformat skrov mer rankt än ett U-format/platt skrov. Man talar även om Initial stabilitet (dvs känslan direkt då man sitter i kajaken) och Slutstabilitet (dvs ett läge när det lutar men då det börjar ta stopp).
Vikt: En tung (eller tungt lastad) surfski är mer stabil än en lätt. På samma sätt innebär det att en tung person tynger ner en surfski mer (än en lättare) och ökar bredden i vattenlinjen samt sänker tyngdpunkten.
Sittbrunnen: En djup sittbrunn (med sitsens botten nära skrovet) är mer stabil än en upphöjd sits. (Däremot rent paddeltekniskt sitter du normalt bättre i en något högre sits). Sitthöjden går att justera uppåt med pads/liggunderlag.
En bred/vid sittbrunn där du inte har kontakt med sidorna gör dig mer rank än när du sitter tight. En för vid sittbrunn kan göras smalare med pads/liggunderlag vilka tejpas på bägge sidor i höjd med höftbenen. Detta tycker jag är en av de viktigaste åtgärderna för att enkelt förbättra stabiliteten i din surfski.
PADDELN/TEKNIK
Paddelföring: En hög paddelföring (vertikalt) gör dig mer rank än en låg.
Paddel: En kortare paddel är normalt mer stabil än en lång då den möjliggör en lägre mer kompakt teknik. Ett platt blad är stadigare än ett skålat/vridet. Ett större blad kan ge mer stöd i vattnet men kan vara mer instabilt pga vindfånget. Ett litet blad möjliggör korta snabba tag, vilket kan vara att föredra i jobbig sjö.
Stödtag/brace: Ligger du stilla eller tappar balansen vid paddling är det bra att kunna ta ett stödtag med paddeln. Det innebär i princip att du trycker (eller slår) paddelbladets baksida mot vattnet som stöd. Inget du skall göra allför ofta om du vill paddla fort. Undantaget då man surfar snabbt i stora vågor/stark medvind, då "bracar" man ofta baksidan på paddeln på ena sidan i vattnet för ökad stabilitet eller då man vilar.
Sittställning: Spänner du dig blir du mer rank mot om du är avslappnad. En rak upprätt lätt framåtlutad sittposition är att rekommendera rent paddeltekniskt, men du blir mer stabil om du sjunker ihop något och lutar dig bakåt (ger dock inga stilpoäng😊).
Knävinkel: Ett långt framskjutet fotstöd med rakare ben och sänkta knän ökar stabiliteten mot höga knän (däremot försämras tekniken och benarbete vid alltför raka ben).
Benen ut: Känner du dig instabil, direkt vid istigning, efter en "re entry" eller att du vill ta en paus, fäll ut ett ben eller bägge benen gränsle på var sida om surfskin. Sätt igång och paddla och för tillbaka ett ben i taget samtidigt som du med fart tar ett stödtag.
FARTEN
Paddla fort för bra stabilitet. Extremt viktigt att inte bli passiv utan hela tiden hålla igång paddlingen för att inte tappa stabilitet. Även viktigt vid medvindspaddling. Går inte surfskin snabbare än det omgivande vattnet tappar du styrförmågan. Tappar du farten helt t.ex. efter upprepade stödtag i mot-/sidsjö blir du mycket instabil. Att ligga stilla med en för dig rank surfski är att likna med att stå stilla på en cykel. Är du osäker vid stillaliggande, tag stödtag med paddeln eller fäll ut bägge eller ena benet. Gäller även vid i-/urstigning.
KLÄDSEL
Klä dig varmt. Fryser du känns det otryggt och du spänner dig, då blir du instabil.
Hoppas att du med dessa tips har fått lite nya knappar att skruva på för att öka din stabilitet.
Bör här även nämna att en lång person (allt annat lika) som regel har något sämre stabilitet än en kort. Ganska logiskt då tyngdpunkten normalt är lägre hos kortare personer. Denna parameter är dock rätt svår att själv göra någonting åt, annat än att välja en stabilare surfski eller träna mer😊.
Som de flesta förstår är det ingen större vits (om du vill paddla fort) att sitta i en snabb men för rank surfski som du inte behärskar (vinglar, tvingas ta stödtag, tippar) mot att paddla en surfski som du känner dig trygg i, har stabilitet och kan paddla/driva på hela tiden. Samtidigt är det många gånger kul att paddla en snabb lite för rank surfski, som utmaning och för att utvecklas.
Avslutningsvis så vill jag säga att mycket av upplevd instabilitet sitter i det egna huvudet. Det gäller att flytta gränser, slappna av och ju mer du tränar ju bättre blir du 😊
Surfski säljes - Ny Mazu 45
Mazu 45 (610x45), snabb surfski i mellansegmentet, något mer stabilitet än en elit-surfski. Perfekt motionskajak på lugna vatten, skärgårdar och öppet hav.
Rymlig sittbrunn, lämplig för lite tyngre personer. Nu pris 22.900 kr i materialet Sport (ord. 24.900 kr).
SSHS Challenge - HALL of FAME
•Rapport och bilder från tävlingen 2020:
https://surfskis.blogspot.com/2020/07/rapport-fran-sshs-challenge-2020.html
•Inbjudan 2020 med regler och banbeskrivning:
https://surfskis.blogspot.com/2020/05/inbjudan-stockholm-surfski-hot-spot.html
Rapport från SSHS Challenge 2020
De två i täten drygade sakta men säkert ut avståndet fram och jag hade ingen koll alls hur det såg ut bakom mig. Min målsättning var att förbättra mitt resultatet mot fg. år (3:20,50, snittfart 10,3 km/h) så nu när jag låg helt själv gällde det att inte tappa fokus utan hålla farten över 10 km/h och ha koll på pulsen (som för mig på långa lopp bör ligga på ca 80% av max).
Efter några kilometer lättade dimman något och nu kunde jag se husen i Hägernäsviken igen där rundningdmärket ligger. Efter ett tag såg jag Stefan som hade rundat och gått loss från Martin som låg några minuter bakom. Kände att jag hade tagit in rätt mycket på Martin sedan jag såg honom senast, avståndet till Stefan var rätt konstant, sådär 5-6 minuter. Blev nu lite inspirerad igen och kände att jag hade lite kontakt med Martin och han såg rätt sliten ut.
Min egen tid blev 19 sekunder långsammare än fg år, men jag var rätt nöjd ändå.
Efter en dryg kvart kom Johan Roos i mål tätt följd av Micke Bodner i sin motionskajak, därefter Lasse Sander. Bra kört!
Den slutliga resultatlistan blev så här:
Nio startande, tre bröt och Stefan Johansson vinner för andra året i rad på ny rekordtid 3:13,37, snittfart 10,7 km/h (fg år 3:20,06). Stort grattis till Stefan, grattis alla som fullföljde loppet och bra kämpat ni som startade men av olika skäl tvingades bryta!
Jag måste även tacka servicestaben för fina insatser med fru Kersti som fixade registrering, tidtagning och mat, syster Lena för fotograferingen och mat-/kaffefix samt Rick i rollen som sambandscentral/säkerhetschef som även fick göra en utryckning, allt gick bra.
Kul att så många tappra kom och körde loppet, nästa år siktar vi på att bli ännu fler.
Välkommen till nästa års tävling - kanske dags att börja dina förberedelse redan nu!
Vi har fått så mycket positiv feedback efter årets tävling att vi redan nu bestämt att köra SSHS Challenge 2021 lördagen den 3:e juli. Anmälan är öppen och vill du säkra en plats i loppet går det bra att skicka din anmälan till "info@sportkajaker.se" märk mailet med "Anmälan SSHSC 2021".
- Antalet föranmälda är nu: 5 personer
**SSHS Challenge - HALL of FAME