Fortsatta tester av surfskin Mazu Pro Elite

Vädret de senaste dagarna har varit fantastiskt. Kunde ej motstå då Erik ringde och frågade om vi skulle köra en eftermiddagspaddling. Då det var lugnt väder plockade jag fram Mazu Pro Elite. En riktigt vass surfski som vänder sig till den mer erfarna paddlaren. 
Mazu Pro Elite har måtten L 6,20 B 43 och mitt exemplar är i materialklassen Marathon byggd i kolfiber/kevlar, epoxi, vakuum och väger drygt 11 kg. Det är den som har svart kolfiberfärgat skrov och däck med vit sittbrunn och vit för och akter. Den vita surfskin som ni ser på bilderna är också en Mazu Pro Elite men i materialklassen Sport (byggd i glasfiber/kevlar, epoxi och vakuum och väger drygt 12 kg). Mer detaljer finns på hemsidan.
Då jag sedan tidigare är van att paddla något tyngre surfskis känns denna som en riktig "vildhäst". Den låga vikten bidrar till att den känns extra vild i vågor och lär man sig bemästra det går den som ett spjut. Den har ett otroligt vasst förskepp och skär genom vågorna både i med- och motvind vilket jag ej upplevt någon annan surfski göra på samma sätt. Man får sällan de där markanta stoppen som man ibland får vid dw då man fastnar i vågen framför. I motsjö är det bara att köra på :-)
Jag har nu paddlat den ett tiotal gånger och känner att jag börjar behärska den riktigt bra vid lugna förhållanden, vilket det var idag, och då är den en ren fröjd att paddla. Har dock varit ute några gånger på Askrikefjärden och Stora Värtan då det blåst  lite mer (7-8 m/s) med tillhörande vågor. I ren med- och motsjö går det hyfsat bra, men i sidvind känns det fortfarande rätt osäkert för mig (en duktigare kanotist hanterar nog detta galant). För mycket energi går åt för mig att parera och hålla balansen för att det skall vara optimalt.
Under lite tuffare förhållande väljer jag därför surfskin Mazu Fitness vilken är en superbra "Intermediate" ski som jag gillar skarpt.
Som ni kanske läst brukar vi köra långpass på helgerna med bl.a. Lidingö runt 25 km. Jag har än så länge "safat" och kört med Mazu Fitness, vilket varit bra val och jag har paddlat snabbare med den än flera andra riktigt vassa skis :-)
Men snart är jag nog redo att anta utmaningen och köra Lidinhgö runt i Mazu Pro Elite. Blir det lugnt väder i helgen kanske det blir premiär. Får i så fall se hur det går :-)

To be continued :-)