Hur går sommarträningen?

Under Åre Extreme vrickade jag foten rätt ordentligt så det har mest blivit paddling och cykel den senaste tiden.

Paddling
Planen har varit att öka dosen paddling och försöka få till mer paddling i öppen sjö/vågor än tidigare. Var ute en långtur runt Landsort 45 km, en tur i skärgården utanför Dalarö och så den senaste veckan i den hårda nordanvinden då jag paddlat rätt flitigt på Stora Värtan (kan faktiskt gå riktigt stora vågor där :-). Räknar jag med paddlingen i Åre så har det blivit drygt 21 timmar paddling den senaste månaden vilket är riktigt bra. Då det varit rätt mycket vågpaddling har det även blivit hyfsat mycket fartökningar/intervaller när jag försökt jaga vågor och komma upp i surf. Då det är kort krabb sjö får man slita rätt hårt för att få till det.

Cykel
Målsättningen med min cykling är att försöka behålla den hyfsade nivå jag har. Har ställt undan mountainbiken och plockat fram racern igen vilket känns riktigt kul efter att den stått stilla i två månader. Träningen blir i huvudsak att köra med Fredrikshofs mellangrupp på helgerna. 100-120 km med snittfart ca 30 km/h. Det har den senaste månaden blivit några utflykter till Sigtuna, Knivsta mm och tillsammans med Åre summerar cyklingen till drygt 17 timmar vilket är ok.

Löpning
Har som mål att hålla igång löpningen på en nivå där jag kan springa 20 km på ca 1 timme och 50 minuter utan att ta ut mig allt för mycket. Sprang första löppasset på en månad idag. Inledningsvis kände jag mig väldigt tung och stel. Det känns att paddlingen och cyklingen byggt lite muskler som kanske inte är helt optimalt för löpningen. Efter 5 km kändes det bättre och jag lyckades avverkade mina 10 km på 52:45 utan någon större ansträngning vilket var överraskande bra.

Kommer fortsätta prioritera paddlingen en tid till, fortsätta att köra Fredrikshofs-cykelträning på helgerna samt lägga in minst ett löppass i vecka. När det är sådant väder som det varit den senaste tiden är det inte svårt att motivera sig och sticka ut på ett härligt träningspass :-) Hur går din sommarträning?