Test av surfski Mazu 55

Idag har jag varit ute och paddlat ett bra långpass i högt tempo, Lidingö Runt 24 km med surfskin Mazu 55.

Jag hade sällskap av ytterligare 4 surfski (-paddlare) och fick tack vare det en bra måttstock att jämföra med. 
Mazu 55 Längd 520 cm, Bredd 55 cm, här kan du läsa mer.
Under dagens ganska tuffa paddelpass var det rätt omväxlande förhållanden med vind V 6-11 m/s. Inledningsvis hade vi lätt medvind de första 14 kilometrarna med stundtals rätt krävande sjö. Under denna sträcka snittade vi ca 10,3 km/h. De surfskis som idag var med var en Fenn Mako Elite, Fenn Swordfish, Mazu Pro Elite och en Epic V10 dvs samtliga längre och smalare.

Den först biten var vi rätt utspridda men var återsamlande då vi passerat Lidingöbron efter 4 km. Efter 10 km släppte en av paddlarna. Efter 14 km rundade vi upp och fick rak motvind från hela Askrikefjärden. Vinden hade ökat till 8-9 m/s och byggde upp riktigt krabb motsjö. Här släppte ytterligare två av mina paddelkompisar och jag paddlade i par med en annan surfski större delen av Askrikefjärden.

När det var 4 km kvar gjorde han ett ryck och kom i mål en dryg minut före mig. Ett fantastiskt bra betyg för denna surfski som var överraskande lättpaddlad och snabb. Självklart beror mycket på vem som paddlar men det är viktigt att veta att Mazu 55 har bra fartpotensial att hänga med de allra snabbaste surfskis om man är en hyfsad paddlare. 

Det som var kännetecknande under dagen var att jag i stort sett alltid tog in på de andra då det blev besvärlig sjö. Fick även till några riktigt sköna surfar i medvinden och efter några bra svallvågor.

Skall jag sammanfatta mina intryck av surfski Mazu 55 i några punkter så är det:

  • Överraskande snabb
  • Stabil
  • Sjövärdig
  • Pigg, kul att paddla. Mycket tack vara de kompakta måtten och den låga vikten.

Det exemplar jag paddlade var i den lägst prissatta materialklassen Basic+ och vägde prick 15,0 kg. Beaktat den låga vikten är Mazu 55 dessutom mycket attraktivt prissatt. Mer info om det finns här.

Kan även tillägga att sitsen är bekväm och man har en bra paddelställning. Sittbrunnen och sitsen är rymliga vilket gör att även stora personer får bra med plats. Samtidigt som den går att ställa in att även passa kortare personer.
Då jag paddlade i kraftig sidsjö de sista kilometrarna kände jag att jag inte riktigt "satt fast" i sittbrunnen. Jag har rätt smala höfter och gillar att ha kontakt med sittbrunnen då det är grov sjö. Åtgärdas enkelt med att tejpa dit "pads" eller bitar av liggunderlag för att skräddarsy passformen.  

Jag tycker att Mazu 55 fungerar perfekt för dig som söker en surfski med ett behändigt format, som är stabil men ändå snabb och rolig att padda.

En perfekt surfski för träning, motionslopp och multisport (tex. HÅEC).

Nu är jag part i målet men skall jag jämföra Mazu 55 med andra stadiga surfsis som jag tidigare paddlat (Epic V8 och SeaBird Wave 5.5) så upplevde jag Mazun som mer lättdriven, piggare och överlag mer lätthanterlig. Du kan även här läsa om en kunds omdöme om Mazu 55. Kontakta oss gärna för ett test så kan du bedöma själv.