Nu börjar tävlingssäsongen 2014 :-)

Har tränat på hyfsat med paddling hela vintern och våren och planerar i år att ställa upp i lite olika paddellopp. Lokalt i Stockholm kommer det att bli några lopp i "Stockholmscupen" i övrigt skall jag försöka köra de flesta loppen i "Svenska Surfski Cupen". Dessutom är planen att vara med på EM i Ocean Racing (surfski) i Portugal i mitten av augusti. Inte för att jag räknar med någon topplacering utan ett kul event. Dessutom ligger Mazu fabriken (Elio kayaks) i närheten och de satsar stort på denna tävling.

Först ut är Brunnsanbataljen den 29:e april. Ett plattvattenlopp på Brunnsviken 6,7 km. Var där och paddlade i början av vecka och körde distansen på ca 36 minuter. Passade även på att "persa" på 5 km (26:39). Känns som jag kan sänka dessa tider något nästa vecka :-). Under mitt testpass snittade jag drygt 11 km/h vilket är bra för att vara mig men tittar jag på vad segrarna i fg års lopp gjorde är det inte så märkvärdigt. Där snittade topptrion ca 13-14 km/h vilket är grymt bra. Med min tid kommer jag klart i den bakre delen av resultatlistan. Vid Brunnsanbataljen kommer jag att paddla surfskin Mazu Pro Elite och förmodligen en Knysna Sw 4max paddel.
Albert testade Mazu Pro Elite
Nästa lopp jag har anmält mig till är Vågryttaren i Göteborg 10:e maj. Skall enligt arrangörerna bli ett renodlat "Downwind" race i riktig havsmiljö. Skall bli kul. Var ett tag sedan nu jag paddlade i riktiga vågor.
Ner till Göteborg kommer jag att ta både surfskin Mazu Pro Elite och Mazu Fitness. Om det är grov sjö väljer jag garanterat Mazu Fitness. Vid lugnt väder troligtvis Mazu Pro Elite. Samma sak med paddel, vid lugnt väder blir det Knysna Sw LD och vid hårt väder Knysna Sw Jr.

Rapportering hur det har gått kommer efter loppen :-)


PS. Har funderat att ev. ställa upp i HÅEC i sommar och i så fall enbart köra paddlingen i ett stafettlag. Är ni ett lag som saknar paddlare, hör gärna av er till mig :-) DS.