Hur går paddelträningen?

Dags att följa upp kvartal 1

Mitt träningsmål för 2014 var/är att göra en rejäl satsning på paddling och försöka lyfta mig en nivå.

Jag är lite ”Multisportare” i själen och gillar att hålla på med lite olika träning- och friluftsaktiviteter. Förra året var det först fokus på Åre Extreme Challenge (HÅEC) och därefter surfskipaddling och Seamasters. Men som sagt i år full fokus på paddling :-)

Hur ser det då ut efter första kvartalet?



Träningsmängd

För helåret har jag sagt att jag skall snitta 30 timmar fysträning per månad (dvs. för helåret 360 timmar). Av det är planen att drygt hälften skall vara paddelträning dvs. per månad ca 17 tim och 13 tim övrig träning. Hur har det då gått?

Timmar           Plan kv 1                              Utfall kv 1
Paddling               51                                      58
Övr träning            39                                      39
Sum                     90                                      97


Ok, lite över planen. Viktigt att man håller sig frisk. Har haft en liten förkylning och en kortare magsjuka annars allt ok :-)

Kvalitet paddling

Då det varit en mild vinter och det endast varit is på mina paddelvatten 2-3 veckor har det blivit ganska mycket paddling för årstiden.


Jag satte upp några sk ”kvalitetsmål” för året:

 1 km             snabbare än 5 minuter – fixat :-)
5 km             snabbare än 27 minuter – snart där :-)
10 km           snabbare än 57 minuter – inte testat
25 km           snabbare än 2 tim 30 min – fixat :-)

Har paddlat kilometern under 5 minuter och kört Lidingö runt 25 km under 2:30h känns bra.


Det riktiga examensprovet kommer vid de första racen. Planerar att köra några i Stockholms Cupen och Svenska Surfski Cupen :-)

Sammanfattningsvis paddelträningen går alldeles utmärkt :-) Hur går det för dig?