Mitt paddelår 2014

Dags att sätta upp träningsmålen för 2014

Träningsåret 2013

Tidigare år har det blivit lite av varje. T.ex. föregående år hade jag i bakhuvudet att jag skulle köra multisporttävlingen Åre Extreme Challenge (HÅEC) så då blev det rätt jämt fördelat mellan löpning, cykel och paddling under det första halvåret. Sedan bestämde jag att köra Seamaster så då blev det fokus på paddling.

För att sätta realistiska målsättningar är det lämpligt att utgå från 2013. Då blev det så här i nedlagd tid (timmar):
Paddling       168
Löpning          66
Cykel             91
Övrigt             32
Tot               357   timmars träning

I dessa timmar ligger även de tre motionsloppen som jag var med i: HÅEC, Seamaster och Strängnäs kanotmaraton. Här kan du läsa mer om allt detta.


Träningsåret 2014

Träningsmängd i timmar

Jag tycker det är en vettig målsättning att satsa på att träna i snitt 1 timme / dag året runt. Ibland tar man en vilodag, ibland är man sjuk, men det kompenseras med att lägga in minst ett långpass i veckan på 2-3 timmar. Dvs rimlig mängd får bli 365 träningstimmar för helåret inkl genomförda motionslopp (dvs nästan samma som fg år).

Satsning på paddling

2014 blir det full satsning på paddling. Skall bli intressant att se hur mycket jag kan förbättra mig genom denna fokusering.

Planerar att fördela min träningstid (timmar) på följande sätt (i parantes 2013):
Paddling       205  (168)
Löpning          70    (66)
Cykel             30    (91)
Övrigt*            60    (32)
Tot               365   (357)   timmars träning

Kvalitet

Paddling - Målsättningen är att köra 3-4 paddelpass i veckan. Ett långpass 2-3 timmar, ett pass med inriktning på intervaller och fart, de övriga får bli det de blir men minimum 1 timme / pass.

Styrka* - Planerar att köra styrketräning regelbundet vilket jag aldrig gjort tidigare. Skivstång, hantlar, armhävningar, chins etc. ett par pass i veckan. I tabellen ovan kommer det in under Övrigt.

Löpning - 1-2 löppass / vecka, á 10 km. Vill hålla igång löpningen då det även känns som ett bra komplement till paddlingen.

Cykel – Har inga ambitioner då det gäller cykling annat än att det är kul att ge sig ut med racern eller MTB när våren kommer :-)



Delmål paddling

För att följa upp hur min paddling utvecklas kommer jag att logga alla passen med pulsklocka och gps och har satt upp följande delmål:

1 km             snabbare än 5 minuter

5 km             snabbare än 27 minuter

10 km           snabbare än 57 minuter

25 km           snabbare än 2 tim 30 min

Om du vill kan du följa min träningsdagbok här.

Motionslopp – paddling

Som sagt full fokus på paddling i år. Kommer i huvudsak paddla surfski, då den fungerar perfekt för motionspaddling i min vardag, lokala motionslopp och havspaddling. Planerar följande motionslopp:

Stockholmscupen
2-3 deltävlingar t.ex. Brunnsviken runt, Djurgårdsloppet, Kungsholmen runt.

Surfski cupen
2-3 deltävlingar. Seamasters är det enda som är bestämt.

Internationellt surfskilopp
Kul att komma ut och träffa internationella kompisar och känna på riktiga vågor. T.ex EM i Portugal i augusti.

Som regerande segrare :-) (tillsammans med Erik Odén) kanske det även blir Strängnäs Kanotmaraton i början av oktober. Trevlig säsongsavslutning.


Analysen är gjord, målen är satta och planen ligger :-) så nu är det bara att köra hårt!

Min förhoppning är att jag med detta kan inspirera någon/några att sätta upp egna mål och satsa på att nå dem :-)


                                      sportkajaker.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar