Fortsatt träning inför HÅEC – MTB och backträning

Den beställda mountainbiken kom igår så idag var det premiärtur. Cyklade hemifrån genom skogen till Väsjöbacken i Sollentuna. Jag har aldrig tidigare haft en MTB och det kändes som man var barn på nytt – riktigt kul :-) Då jag är hyfsat van att cykla ser jag inga större problem med att hantera en mountainbike i terrängen.

Väl framme vid Väsjöbacken var det dags att snöra på sig löparskorna och plocka fram stavarna som jag hade i ”ryggan”. När jag stod där på toppen dök det upp en annan multisportare som var där i samma ärende, så det var bara att hänga på. Tog ”pistmaskinvägen" ner och sprang/gick upp under liften. Varje varv var en dryg km och tog ca 9 minuter, körde 6 rundor suck :-) Efter ett tag insåg jag att min taktik blir att gå uppför med raska steg och ta hjälp av stavarna och springa nerför. Tar man det inte lugnt uppför ligger pulsen ständigt över 90% av max och det är ohållbart under ett så långt lopp. 


Cyklade därefter hem 15 km med hyfsat tryck i pedalerna. Klart bra träningspass :-)