Mina förberedelser inför Åre Extreme Challenge 2013

För den som inte är insatt, så är HÅEC (där "H" står för Haglöfs, som är huvudsponsor) ”Norden första” multisporttävling och startade 1997. Som framgår av namnet går den i trakterna runt Åre. Tävlingen genomförs i år den 29/6 och omfattar 1) 25 km paddling i fors, älv och sjö. 2) 15 km löpning från Åre torg (400 möh) över Åreskutan (1.420 möh) och ner på baksidan till Huså. 3) 32 km cykling (mountainbike) från Huså genom skog, stigar och vägar till Åre torg. MÅL!!
Tävlingen lockar årligen ca 500-600 deltagare och man kan starta i olika klasser: Solo=individuellt (utöver Elit två åldersklasser, +45 och +55, jag startar i Solo män +55, Vintage). Därutöver finns Duo=par och Lagstafett.

Jag anmälde mig så sent som den 5:e maj och började direkt växla upp träningen. Planen var/är att köra Löpning 2 gr/vecka, Paddling 2 gr/vecka och Cykel 2 gr/vecka.

Paddling
Jag har hållit igång rätt regelbundet under vinter och vår. Paddlar i huvudsak surfskin SeaBird Wave 6.4 (6,4 m lång, 43 cm bred) på mina hemmavatten kring Stockholm. Men under loppet kommer jag köra med Wave 6.1 (6,1 m lång, 48 cm bred) eller den mer stadiga Wave 5.5 (5,5 m lång, 55 cm bred). Har inte bestämt mig ännu vad som är smartast. En snabbare surfski med risk att tippa eller en stabil?? Skall testa lite så får vi se vad det blir.
Måste enligt tävlingsreglerna gå en forspaddlingskurs. Planen är att åka upp några dagar före loppet och göra detta på plats i Åre. Inte helt optimalt.

Löpning
Har inte sprungit så mycket i år så här måste jag lägga rätt mycket energi. Dessutom brukar jag springa på asfalt och rätt platt, så här måste ”kuperad terränglöpning” in i programmet. Har nyligen inhandlat ”terränglöparskor” vilka snart skall testas.

Cykling
Då jag aldrig cyklat mountainbike förut så har jag nu beställt en sådan. Det blev en ”hardtail” 29” med aluminiumram, vikt ca12 kg. Har fortfarande ej fått den :-( så det har mest blivit racer.

Som gammal IT projektledare är nu faserna ANALYS och DESIGN/PLANERING klara. Nu återstår bara GENOMFÖRANDET av A. Förberedelserna B. Loppet.
Genomförandet av A. Förberedelserna (träningen) har gått så där. Naturligtvis gick jag ut för hårt och har den senaste veckan varit ”kanonförkyld” och i stort sett inte kunnat träna någonting alls. Otroligt frustrerande! Du kan nedan på bilden se sammandraget av de senaste 30 dagarnas träning. Hoppas att jag är frisk i morgon så att jag kan komma ut på liten löptur i de nya skorna :-)

Fortsättning följer!