Hur förbereder du dig inför paddelsäsongen 2012?


Som jag tidigare skrivit (på http://www.sportkajaker.se/prestashop/content/12--om-oss) så planerar jag att köra några motionslopp med kajak och surfski under 2012. Som ett led i förberedelserna anmälde jag mig till Öppet Spår vilket gick av stapeln söndagen den 26/2. Hade tränat hyfsat bra med löpning under hösten och oktober - januari blev det ca 480 km rullskidor och januari - februari ca 330 km skidåkning. Satsade på Öppet Spår för att slippa köa och få till en bra tid. Efter starten i söndags kom stora chocken – ”superkö” i första backen! (ni ser den på bilden). Tänkte att nu är det kört. Efter att ha köat i ca 30 minuter och kommit ca 3 km så glesade det äntligen ut och färden mot Mora kunde starta på allvar. Perfekta förhållanden, klarblå himmel, ett par minusgrader, snabbt före med hårda spår. Stakade oavbrutet i ca 80 km (i uppförsluten blev det diagonalåkning och saxning). Undrade flera gånger hur länge armar, mage och rygg skulle orka med detta stakande, men träningen hade tydligen gjort bra nytta så efter 6.17.58 nådde jag mållinjen i Mora. Nytt personbästa, så jag är riktigt nöjd ;-)
Nu tillbaka till frågan i rubriken - Hur skall man lägga upp försäsongsträningen för att vara så bra förberedd som möjligt till dess det är dags att lägga i kajaken och ge sig ut på böljan blå? Vore kul om ni ville skriva några rader och dela med er av era planer och tankar gällande träning och förberedelserna inför stundande paddelsäsong!